Search This Blog

Followers

Thursday, March 25, 2010

KeNapa saYa perLu boIkot YahuDi??

Salam, bertemu kembali..topik yang ingin dibincangkan ini adalah topik yang dianggap sebagai topik yang sentiasa dibahaskan, tetapi tiada kesudahan sampai ke hari ini...mungkin ramai terkeliru tentang agama dan bangsa macam manakah yahudi itu? kenapa perlu diboikot barangan diaorang? apa sebabnya? ....
Hurm..kadang2 kita dengar kawan suh boikot barang2 yahudi, kita boikot...tapi, tak lama pun nak boikot tuh,kan?? sensitiviti kita mengenai nasib umat Islam yang dianayai oleh bangsa tersebut hanya seketika, hanya bermusim sahaja sebab kita tak tahu apa2, tak usaha nak baca buku, tak usaha nak cari maklumat sal kesombongan kaum yang dilaknat Allah s.w.t itu...ada internet kat umah pun, sibuk facebook tak pun YM, tak berniat nak cari jawapan pada persoalan-persoalan tersebut...itulah sebabnya...




Di sini, sedikit sebanyak saya menjelaskan apakah sebab-sebab atau faktor-faktor kita WAJIB boikot barangan Yahudi...


Sebelum itu. diperjelaskan serba sedikit apakah itu agama Yahudi :


Agama Yahudi
Agama Yahudi adalah salah satu agama yang turun dari langit, namun agama ini ternyata berbeza daripada Nasrani dan Islam sekiranya dikaji dari aspek sejarah serta perhubungan antara agama tersebut. Dalam Yahudi, menekankan kepercayaan mereka kepada tuhan mereka iaitu Yehweh ( dalam Islam dikenali sebagai Dajjal ) yang dianggap sebagai penyelamat mereka iaitu kaum bani Israel daripada suatu penindasan atau ketidakadilan kepada mereka di Mesir. Dalam kitab Hebrew, terdapat tiga kumpulan iaitu Kitab Taurat iaitu mengenai undang-undang, kitab Nevi’im yang dikhususkan untuk para nabi dan kitab Ketubim iaitu kitab tulisan. Namun, kini, Yahudi berpegang kepada kitab suci mereka iaitu kitab yang telah diubah dan diolah sendiri oleh mereka iaitu dikenali kitab Talmud.


Faktor-faktor perlu diboikot Yahudi
Bukti2 tersebut dipetik dari kitab suci Yahudi ( Talmud ) :


1. Menganiayai seorang Yahudi bersamaan dengan menghujat kepada Tuhan.




Sanhedrin 58b menyatakan bahawa, “Jika seorang kafir menganiayai seorang Yahudi, maka orang kafir itu harus dibunuh”.


Berdasarkan di atas, orang kafir itu dimaksudkan sebagai bangsa-bangsa lain yang menganut agama-agama selain Yahudi, akan dihukum bunuh sekiranya orang kafir tersebut didapati bersalah menganiyai seorang Yahudi. Namun, berdasarkan kitab Talmud juga, sekiranya seorang Yahudi menganiayai bangsa lain, atau bangsa bukan Yahudi, mereka akan dianggap sebagai seorang yang hebat dan di sanjung tinggi. Malahan ada tertulis dalam kitab Talmud IV/8/4a yang menyatakan bahawa:


“Tuhan iaitu Yahweh tidak pernah marah kepada orang-orang yahudi, melainkan hanya marah kepada orang-orang bukan Yahudi”.




2. Dibenarkan menipu orang yang bukan Yahudi




Sanhedrin 57a, “Seorang Yahudi tidak wajib membayar upah kepada orang kafir yang bekerja dengannya.” ( Anon, Talmud, Sanhedrin, 57a )


Zohar I,168a, “Orang-orang Yahudi harus selalu berusaha untuk menipu orang-orang bukan Yahudi.” ( Anon, Talmud, Zohar 1, 168a )


Choschen Han 183, 7, “Jika dua orang Yahudi menipu orang bukan Yahudi, mereka harus membahagikan keuntungannya.” (Anon, Talmud, Choschen Han 183,7)


Babha Kama 113a, “Setiap orang Yahudi boleh menggunakan kebohongan dan sumpah palsu untuk membawa seorang bukan Yahudi kepada kejatuhan.” ( Anon, Talmud, Babha Kama, 113a )


Talmud IV/1/113b, “Orang Yahudi boleh mengeksplotasi kesalahan orang bukan Yahudi dan menipunya.” ( Anon, Talmud, IV/1/113b )


Berdasarkan dalil-dalil yang diambil dari kitab Talmud ini, iaitu kitab ajaran yang dianggap suci, jelas kepada kita bahawa pergaulan bangsa Yahudi bertentangan dengan agama-agama lain di dunia terutamanya agama Islam yang menekankan konsep pergaulan yang adil, ikhlas dan kesamarataan antara manusia. Etika pergaulan dalam agama Yahudi berdasarkan bukti di atas jelas sebagai satu bangsa yang hanya bercampur atau bergaul dalam kalangan mereka sahaja dan hanya akan bercakap benar dan jujur dalam kalangan mereka dan sekiranya mereka bercampur dengan bangsa-bangsa lain, mereka akan berusaha untuk menipu, membuat perjanjian dan pada masa yang sama ingin menjatuhkan bangsa bukan Yahudi. Mereka juga dikatakan berperang sesama bangsa sendiri sekiranya bangsa mereka tidak berpegang pada isi ajaran kitab Talmud dan hanya mentaati kitab Taurat. Hal ini jelas, mereka juga mahukan bangsa mereka hanya mentaati kitab Talmud walhal kitab Taurat adalah kitab asal bagi agama mereka.




3. Yahudi berzina dengan bukan Yahudi tidak dianggap melakukan dosa.




“Terhadap seorang bukan Yahudi tidak akan menjadikan orang Yahudi berzina. Boleh terkena hukuman bagi orang Yahudi hanya apabila berzina dengan bangsa Yahudi yang lainnya.” ( Anon, Talmud, IV/4/52b )


Berdasarkan ayat di atas yang dipetik daripada kitab Talmud IV/4/52b, apabila seorang Yahudi itu berzina dengan bangsa bukan Yahudi, orang Yahudi tersebut tidak akan mendapat hukuman dan dosa kerana dibenarkan oleh kitab Talmud, malahan dianggap berjaya menjatuhkan bangsa bukan Yahudi tersebut, sebaliknya, jika seorang Yahudi melakukan zina dengan Yahudi yang lain, maka hukuman akan dikenakan. Dalam persoalan yang berkaitan, iaitu mengenai perbuatan pergaulan yang membawa kepada penzinaan yang jelas bertentangan dengan agama Islam, kitab Talmud membenarkannya malah menggalakkannya. Bukti-buktinya :


Sanhedrin 54b, “Seorang Yahudi dibolehkan bersetubuh dengan seorang anak perempuan dan tiada dosanya.” ( Talmud, Sanhedrin, 54b )


Sanhedrin 54b, “Seorang Yahudi diperbolehkan bersetubuh dengan anak perempuan, asalkan saja anak itu berumur di bawah sembilan tahun.” ( Talmud, Sanhedrin, 54b )


“Bila mana seseorang yang dewasa bersetubuh dengan seorang anak perempuannya, tiada dosa.” ( Talmud, Kethuboth, 11b )


Yebamoth 59b, “Seorang perempuan yang telah bersetubuh dengan seekor binatang diperbolehkan menikah dengan pendeta Yahudi. Seorang perempuan Yahudi yang telah bersetubuh dengan jin juga diperbolehkan berkahwin dengan seorang pendeta.” ( Talmud, Yebamoth, 59b )






Berdasarkan dalil-dalil yang dipetik dari kitab suci Talmud, yang membolehkan orang Yahudi menghampiri dan melakukan zina membuatkan pergaulan antara mereka, lelaki dan perempuan sesama Yahudi mahupun bukan sesama Yahudi digalakkan ke arah zina, malahan lebih hina apabila turut tercatat dalam kitab sucinya yang membolehkan berzina dengan binatang dan jin, menjelaskan kepada kita bahawa pergaulan bebas semaksima mungkin digalakkan dalam masyarakat Yahudi dan mereka digalakkan untuk mempengaruhi bangsa-bangsa lain terjebak dalam kancah maksiat zina seperti ini. Contoh terdekat, apabila filem-filem dari barat yang sememangnya kita mengetahui adalah bertopengkan Yahudi, meletakkan setiap satu filemnya mesti mempunyai adegan-adegan seks dan seumpamanya yang mampu menjatuhkan akhlak dan akidah umat Islam secara khususnya. Mereka juga turut menjadikan adegan sedemikian sebagai adegan wajib dalam setiap filem keluaran mereka dan membuatkan bangsa-bangsa lain yang tidak kuat imannya akan terpengaruh dan sekaligus mencelarukan akidah umat Islam khususnya. Bukan itu sahaja, dalam ajaran Islam, hak wanita dilindungi, tetapi dalam kitab Talmud sendiri menjatuhkan kedudukan wanita dalam agama mereka, contoh paling jelas dipetik dari kitab Talmud adalah :


Abodah Zarah 36b, “Anak perempuan orang kafir sama dengan niddah (najis ) sejak lahir.” ( Anon, Talmud, Abodah Zarah, 36b )


Pasahim 11a, “Sungguh terlarang bagi anjing, perempuan, atau pohon kurma, berdiri di antara dua orang laki-laki. Kerana musibah khusus akan datang jika seorang perempuan sedang haid atau duduk-duduk di perempatan jalan.” ( Anon, Talmud, Pasahim, 11a )


Menahoth 43b-44a, “Seorang Yahudi diwajibkan membaca doa berikut setiap hari, “Aku bersyukur, ya Tuhanku, kerana Engkau tidak menjadikan aku seorang kafir, perempuan, atau seorang budak belian.” ( Anon, Talmud, Menahoth, 43b-44a )






Tiga dalil seperti di atas dipetik dari kitab Talmud yang secara terang-terangan mencatatkan bahawa kedudukan wanita dalam kalangan bangsa mereka adalah berada paling rendah, malahan paling rendah daripada anjing, kerana dalam kitabnya, anjing terlebih dahulu disebut kemudian disebut perempuan menjelaskan betapa hinanya kaum perempuan dalam kalangan Yahudi. Oleh hal demikian, kaum Yahudi sewenang-wenangnya mencabul tanpa menghormati hak-hak wanita yang seharusnya dilindungi dalam sebarang pergaulan antara mereka. Hakikatnya tidak, pergaulan mereka dengan wanita menganggap wanita hanyalah hamba seks atau pelacur sahaja dan tidak lebih daripada itu.






Paling hina, dalam kitab mereka ada menyebut bahawa anak perempuan selain bangsa Yahudi diibaratkan menyamai niddah, iaitu najis semenjak anak perempuan itu lahir. Kaum perempuan dalam agama sendiri dipandang hina apatah lagi kaum perempuan dari bangsa lain yang sememangnya dilihat sebagai supersampah kerana mereka sememangnya tidak akan menghormati kaum wanita dalam sebarang pergaulan mereka kerana sekiranya mereka berkahwin, mereka akan mempunyai puluhan perempuan simpanan semata-mata hanya untuk memuaskan nafsunya dan tidak menghiraukan perasaan isterinya, paling hina perempuan simpanan tersebut akan diberi sejumlah wang kerana berjaya memuaskan nafsunya dan fenomena tersebut berjangkit pula kepada bangsa-bangsa lain di dunia ini tidak terkecuali umat Islam yang rapuh imannya.


 
4. Bangsa bukan Yahudi harus dijauhi




“Orang-orang bukan Yahudi harus dijauhi bahkan lebih baik daripada babi yang sakit” ( Anon, Talmud, Orach Chaiim 57, 6a )


Pernyataan dari Orach Chaiim 57, 6a seperti di atas, berkesinambungan dengan dakwaan mereka bahawa mereka adalah umat pilihan atau bangsa pilihan yang hanya bangsa mereka dianggap manusia dan bangsa-bangsa lainnya tidak layak untuk berdampingan malahan tidak layak dipandang tinggi oleh bangsa mereka. Sebagaimana dalil-dalil dari kitab Talmud di bawah :


“Hanya orang-orang Yahudi sahaja dianggap manusia, sedangkan orang-orang bukan Yahudi bukanlah manusia, melainkan binatang”, ( Anon, Talmud, Kerithuth 66 hal.78, Jebhammath 61a )


“Angka kelahiran orang bukan Yahudi harus sekecil mungkin”, ( Anon, Talmud, Zohor II, 4b )


Seperti yang dijelaskan sebelum ini, kitab Talmud iaitu kitab ciptaan bangsa Yahudi juga, dalam aspek ini amat bertentangan dalam Islam yang menjadikan manusia itu sama taraf dan mempunyai keistimewaan sebagai khalifah di muka bumi ini. Yahudi sememangnya bangsa yang paling angkuh di dunia ini, sekiranya melibatkan mereka dalam pergaulan khususnya dalam melibatkan pekerjaaan, pelajaran, mahupun urusan-urusan lain, mereka tidak mengamalkan konsep ukhwah sebagaimana yang digalakkan dalam Islam, yang sentiasa menggalakkan umat-umatnya supaya sentiasa mengekalkan silaturrahim.






Bangsa Yahudi juga menghina sesama manusia dan hanya mempunyai tujuan dan propaganda yang negatif semata-mata jika melihatkan mereka ini bermesra-mesraan bersama bangsa-bangsa lain. Hal ini dibuktikan lagi bahawa secara khususnya mereka menyatakan bahawa bangsa bukan Yahudi ini bukan dari keturunan Nabi Adam a.s. Oleh sebab itulah, bangsa mereka amat menghina dan memusuhi umat Islam yang berpegang kepada Al-Quran yang secara terang-terangan menceritakan tentang kejadian yang sebenar berlaku. Hukum Talmud menjelaskan bahawa bangsa Yahudi yang menyentuh bangkai manusia atau kuburan Yahudi menyebabkan ia ternajis. Sebaliknya, jika seorang Yahudi menyentuh kubur goyyim, tetap suci kerana orang goyyim tidak termasuk golongan manusia iaitu nabi Adam a.s.






Selain itu, dari Kerihoth 6b, “Menggunakan minyak untuk mengurapi. Rabbi kita mengajarkan”, Barangsiapa menyiramkan minyak pengurapan kepada ternak atau perahu, ia tidak melakukan dosa, bila ia melakukannya kepada goyyim atau orang mati, dia tidak melakukan dosa”.






Dalam hal ini dapatlah kita lihat bahawa kitab Talmud menjelaskan bahawa melakukan hal sedemikian adalah tidak berdosa kerana seperti yang dijelaskan sebelum ini bahawa Talmud secara spesifik menetapkan bahawa bukan Yahudi termasuk golongan binatang, bukannya golongan manusia dan secara lebih khusus menyatakan bukan Yahudi ini adalah bukan dari keturunan Nabi Adam a.s.






5. Diharamkan menolong orang bukan Yahudi.


Moses Maimonides merupakan seorang yang dihormati dalam agama Yahudi kerana seorang penyusun hukum dan falsafah terbesar dalam sejarah Yahudi. Beliau telah mengajar bahawa kaum-kaum kristian harus diperangi, juga bermaksud agama-agama yang turun dari langit harus diperangi agar dapat mendapat kedudukan tertinggi dalam agama Yahudi. Ajaran-ajaran oleh Moses Maimonides adalah seperti berikut :


“Sesungguhnya apabila kita melihat seorang kafir ( Goyyim ) sedang hanyut atau tenggelam di sungai, kita tidak boleh menolongnya. Kalau kita melihat nyawanya sedang terancam, kita tidak boleh menyelamatkannya.”






Dengan peringatan dari Moses Maimonides itu yang telah diwajibkan bagi kaum Yahudi untuk tidak boleh menyelamatkan nyawa atau memberi sebarang pertolongan kepada seorang “goyyim”, ia sebenarnya menyatakan bahawa sikap kaum Yahudi yang sebenarnya yang dibebani oleh kaum bukan Yahudi yang merupakan bagi mereka adalah sebagai satu kewajiban agama kerana kaum bukan Yahudi ini memberi penderitaan kepada kaum Yahudi dan menipu manusia untuk menjauhi tuhan mereka iaitu Yehweh.






Jelas kepada kita, berdasarkan bukti-bukti yang diambil dari kitab suci Yahudi iaitu kitab Talmud, berkaitan aspek pergaulan atau percampuran antara kaum Yahudi dan kaum bukan Yahudi dilihat sebagai tidak wujud atau tiada langsung istilah “pergaulan” tersebut dalam kitab mereka, malah paling menyedihkan istilah tersebut dianggap sebagai haram dan memalukan sekiranya bergaul dengan bangsa-bangsa lain dengan baik. Mereka juga tidak bergaul sesama bangsa mereka yang tidak beriman kepada kitab Talmud tetapi beriman kepada kitab Taurat iaitu kitab perjanjian lama dalam agama mereka, mereka terus menerus memerangi dan memusuhi sesama bangsa sendiri yang tidak sehaluan dalam gaya hidup mereka.






Di samping itu juga, dilihat bahawa tiada batas pergaulan yang telah ditetapkan dalam pergaulan antara lelaki dan perempuan. Dalam kitab Talmud sendiri terdapat dalil-dalil yang menggalakkan perhubungan seks sebelum kahwin. Malahan, anak perempuan dan bapanya juga dibolehkan untuk melakukan persetubuhan berdasarkan syarat yang ditetapkan. Dalam Islam, perhubungan seks sebelum kahwin adalah haram dan termasuk dalam melakukan dosa besar, serta pergaulan antara anak perempuan dengan bapanya juga mempunyai batas-batas tertentu. Dalam Islam juga, kedudukan wanita dipandang tinggi dalam agama dan hak-hak mereka dilindungi berbanding agama Yahudi yang mengeksplotasi kaum wanita semaksima mungkin. Begitu juga dari segi hukuman dijatuhkan, menunjukkan ketidakadilan kerana hukuman hanya akan dijatuhkan hanya kepada kaum bukan Yahudi padahal kaum Yahudi yang bersalah, dengan alasan kitab suci mereka tercatat sedemikian. Kesimpulannya, pergaulan dalam agama Yahudi adalah bertentangan dalam agama Islam khususnya dan agama-agama lain amnya. Mereka hanya menyanjung tinggi bangsa mereka sebagai yang terbaik dan meletakkan bangsa lain lebih hina daripada binatang dan paling hina menyamai kaum lain seperti najis.


*** : IKHLAS lps saya baca dalil dalam kitab yang diagungkan oleh Yahudi, saya sudah hilang selera terhadap barang2an Yahudi...saya sayangkan agama saya, agama Islam terbaik, saya sayangkan manusia sesama Islam saya...saya sebarkan apa saya tahu walaupun tidaklah banyak maklumat yang saya tahu, sebab saya tahu tanggungjawab saya perlu dalam, menyebarkan hal ini...


~~p/s : macammana? fikirlah dengan menggunakan iman dan akal yang dianugerahkan oleh Allah s.w.t dengan sebaiknya~ Wallahua'lam...
         




Khamis/ 25hb 03 2010/ 2350pm

Thursday, March 18, 2010

TaK suKa FaceBook...

Assalamualaikum...

Alhamdulillah masih lagi berkesempatan menulis di dalam blog yang disayangi ini walaupun pada minggu ini teramat sibuk sehingga waktu rehat pun hanya beberapa jam sahaja, bersyukur padaNYA kerana pada saat begini, kesihatan dan rezeki yang diberiNYA amatlah disyukuri, Alhamdulillah(^_^)...

Alhamdulillah, tugasan-tugasan yang diberi semakin berkurangan dan insyaAllah target untuk menyiapkan kesemuanya pada minggu sebelum "study week" akan terlaksana sekiranya azam dan semangat yang kuat untuk menimba ilmu terpahat dalam hati dan niat yang betul. Lebih-lebih lagi semangat tiba-tiba datang apabila mendengar ma abah datang...=)

Terima masih ma abah sentiasa menyokong Yah dan mendoakan Yah..Yah sayang ma abah...=)

Sal tajuk tuh, memang secara jujur saya tidak menyukai facebook kerana sebab2 tertentu :

1) Mark Zuckerberg adalah pencipta facebook yang merupakan mahasiswa universiti Harvard  dan menurut sumber yang diperoleh dari pembacaan, beliau adalah anggota Alpha Epsilon Pi ( perkumpulan Yahudi Amerika Utara )..

2) Sumber pendapatan diperoleh facebook adalah digunakan untuk peperangan di Gaza...

3) Selain itu, saya melihat sendiri ramai terleka dan terpengaruh dengan permainan-permainan yang disediakan dalam facebook...dan paling teruk ada yang pendek akal mempercayai keputusan permainan yang dimainkan itu...bukankah itu boleh dikatakan tidak cerdik??

4) Saya tak nafikan facebook nih membantu saya pada ketika saya tiada kerja n tahap kebosanan yang melampau...tapi itu dulu, saya pada ketika itu tidak tahu menghargai masa emas saya, tidak menghargai buku-buku yang menuntut untuk dibaca..saya insaf seketika mengingatkan saya pada masa lampau... Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku..=,((....
facebook banyak membuang masa saya, banyak membuatkan saya terleka..begitu cepat terpengaruh ciptaan yahudi yang memang mahu merosakkan umat Islam, saya tidak akan biarkan!!

5) Malahan dalam akhbar tempatan ada melaporkan tentang kemerosotan pelajar yang terlalu taksub dengan facebook hingga mengabaikan pelajaran mereka. Saya berpendapat kebanyakannya adalah terdiri daripada pelajar di sekolah menengah yang terlalu mentah tentang hala tuju hidup mereka...dan mahasiswa/i juga tergolong tetapi mungkin dalam peratusan yang kecil...

6) Dalam peratusan yang teramat kecil mungkin mengeruhkan hubungan kekeluargaan dan kawan2 sekiranya menggunakan facebook dengan niat yang salah...

7) Dan lain-lain seperti membazirkan wang beli broadband semata-mata facebook ( jika ada yang berniat sedemikian, harap diubah...belum terlamabt=) )

8) dan banyak lagi...

Setelah difikir2...saya akan menggunakan kepopularan facebook sebaik mungkin, menjadikannya sebagai medan ilmu, medan menyebarkan ilmu agama dan jauhkan saya dari terleka dengan facebook...semoga perjuangan saya diberkati Allah s.w.t...

p/s Saya mahu menjadi hambaMU yang sentiasa dekat di sisiMU ya ALLAH...amin.

Friday, March 12, 2010


MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com

Monday, January 25, 2010

SEMAKIN MENGENALI DIRI...

26 JANUARI 1987=)
Assalamualaikum semua!!
Alhamdulillah sok ( ketika artikel ditulis 25hb Januari jam 2331pm) genaplah usia 23tahun. Syukur Ya Allah, kerana di usia 23tahun ni, hambaMU semakin mengenali diri dan kehendak positif dalam diri, syukur!!
Pada setiap saat dan pergerakan ( dari bgn tido n nak tdo blk ), sentiasa ingat ma abah yang jauh tapi dekat dihati (ececeh..)sehingga nak kuar bandar Kajang pun kena kol ma abah dulu, tak sedap hati tak gtaw..=), nak kata anak manja tak jugak,( padahal tak ngaku) huhu, tapi hal utama nak ditekankan di sini, sebab memang minda dah set yang apa2 yang kita buat n apa2 yang kita rancang kita kena utamakan ibu bapa dahulu...sentiasa jaga hati mereka barulah kita buat pe2 kita akan rasa senang dan dipermudahkan oleh Allah..btol tak??


Disebabkan hal begitu, saya sedih apabila terbaca berita yang anak-anak sanggup menghalau ibu bapa mereka kerana memikirkan ibu bapa itu suatu beban terutamanya mereka mempunyai penyakit, tergamakkah???saya menyoal diri saya...kalaulah saya, saya takkan sanggup melakukan perbuatan yang pandangan saya begitu "sakit", bukan itu sahaja, saya pernah menitiskan air mata dan hati merasa sayu apabila setiap kali terbaca berita-berita kemalangan yang meragut nyawa melibatkan kehilangan nyawa individu yang mempunyai anak-anak ( yang sudah bergelar ibu dan bapa )=(...


Oleh itu, setiap solat n setiap selesai membaca Al-Quran, doa saya kepada ibu bapa tidak pernah putus, kerana tanpa ma abah, saya bukan seperti sekarang..syukur atas didikan dan sokongan yang sentiasa ada untuk membesarkan anak-anak ma abah!!


Thanks kepada Ma, Zainab binti Hussin kerana melahirkan Yah, membesarkan Yah tanpa sedikit keluhan. Di sini, dengan penuh keinsafan, Yah nak pohon kemaafan sekiranya yah ada melukakan hati ma!!          LUV MOM!!dah 23tahun Yah nih, huhu...dah tua=), tak lupa kepada Abah, Zakaria bin Amri,             thanks a lot!!!                         

 LUV MA n ABAH alwalys!





Wednesday, January 20, 2010

BELAJARLAH MENGHARGAI ILMU...

“Mimpi tidak akan menjadi kenyataan jika kita asyik tidur”

Salam bertemu kembali!!

Alhamdulillah dengan izin Allah S.W.T sekali lagi saya dapat menulis di dalam blog ini. Sebelum tertulisnya penulisan ini, terfikir-fikir saya ( agak lama ) untuk mencari ilham dalam KISAH PENGAJARAN buat kali ini, maklumlah baru sahaja terjinak-jinak dalam bidang penulisan ini. Insya-Allah, semoga dalam forum KISAH PENGAJARAN akan memberi iktibar kepada diri saya dan juga kepada anda semua nanti!! Insya-Allah=)



KISAH PENGAJARAN 2

BELAJARLAH MENGHARGAI ILMU

“Nurul Anis Sofea binti Nur Muhammad Adam!!!”, sergah cikgu Munirah memanggil nama pelajarnya yang terkenal dengan sikapnya yang suka mengelamun dalam kelas selain pelajar yang gemar tertidur di dalam kelas. “Aaa, cikgu,napeee?”, kelam kabut Anis apabila cikgu disiplin sekolah merangkap guru mata pelajaran Sejarahnya itu memanggil namanya dengan suara yang begitu lantang. “Awak tanya kenapa??,dah banyak kali aku panggil kau, wat-wat tak dengar atau kau tu dah memang pekak??”, pekik cikgu Munirah dalam nada yang tidak berpuas hati. “Saya, saya tak...”, teragak-agak Anis ingin menjawabnya. “ Lepas kelas, jumpa saya di bilik disiplin”,celah cikgu Munirah. Anis mengangguk malas. Fikirannya sudah tercelaru memikirkan nasib yang akan terjadi kepadanya sebentar lagi. “Arghhh,lantaklah, malas aku nak fikir, pe nak jadi, jadilah”, fikir Anis untuk menenangkan dirinya.

“Bangun semua, terima kasih cikgu”, arah ketua kelas 5 Delima, Muhd Airiel Adib, sambil diulang semula oleh 25 orang pelajar kelas 5 Delima itu. “ Anis, nape kau ni?, cikgu Munirah dah banyak kali panggil nama kau taw, tu yang dia marah tadi...”, tanya kawan karib Anis, Wan Fadhilah. “Erm,kau tak payah tanyalah, kan kawan kau tu memang kaki mengelamun”, celah Airiel sambil disambut hilai tawa kawan-kawannya yang menyokong kata-kata Airiel. “Woii, aku lempang sorang-sorang baru padan, nanti kau”, kata Anis dalam nada mengugut sambil memandang muka Airiel dengan pandangan sinis. “Dah-dah, jom aku teman kau jumpa Puan Munirah, tak payah layanlah orang camni, wat habis modal kau jerk”, kata Fadhilah sambil menarik tangan Anis. Mereka beriringan keluar menuju ke bilik Puan Munirah yang berada di tingkat dua berdekatan Pejabat Am sekolah itu.

“Erm,aku tak sengajalah tadi Fad,aku tak tawla nape aku boleh berubah camni, dulu aku tak camni pun”,keluh Anis pada kawan karibnya itu. “Kau kena cari puncanya Anis, aku bimbang, kita ni dah nak SPM taw,ada tiga bulan lagi, kalau kau berterusan macam ni, aku takut masa depan kau tu je rosak, aku bukan pe Anis, aku nak kita sama-sama melangkah kaki kat menara gading,capai cita-cita yang kita idam-idamkan tu”, sedikit beremosi Wan Fadhilah meluahkan apa yang terbuku di dalam hatinya itu. Mereka sejak tingkatan satu lagi sudah berkawan baik, dia memang sudah hilang akal memikirkan mengapa kawannya itu sudah kurang bersemangat untuk belajar, padahal semasa tingkatan tiga, Anis adalah pelajar cemerlang sekolah, menjadi kebanggaan dan kesayangan guru-guru di sekolah itu termasuk Puan Munirah. Anis hanya mengangguk tanda faham .

“Aku tunggu kau kat luar je ye”,pinta Fadhilah. “Orait, kau doa-doakan aku erk,hehe”, tersengih-sengih Anis kepada kawan baiknya itu sedangkan dalam hatinya begitu sedih kerana sudah berkali-kali berjumpa dengan Puan Munirah disebabkan kes yang sama. “Assalamualaikum cikgu”, Anis memberi salam kepada Puan Munirah sambil menutup pintu bilik gurunya itu. “Waalaikumussalam,duduklah”,balas Puan Munirah tanpa memandang ke arah Anis. Hening seketika suasana bilik disiplin itu. “Awak ada masalah apa sebenarnya?”, soal Puan Munirah tiba-tiba kepada Munirah. “Ada masalah,bagitau cikgu, cikgu akan tolong,ni tak, cikgu tanya,awak cakap awak tak sihat lah, awak tak ada masalah lah, cubalah berterus terang”,nada Puan Munirah seakan-akan memujuk Anis untuk memberitahu masalah yang dihadapinya itu. Anis terkebil-kebil memandang guru kesayangannya itu. Dia tidak tahu harus memberitahu atau tidak masalah yang dia hadapi itu. Dia malu untuk memberitahu kawan baiknya sendiri, apatah lagi gurunya itu. “Ehem, Aniss, saya tengah bertanya ni,takkan awak tido kot”, sinis ayat Puan Munirah sambil berdehem. “Cikgu,saya minta maaf, saya tahu saya telah hampakan cikgu dan pihak sekolah ni”, kedengaran perlahan suara Anis. “Saya tak ada masalah, saya janji, saya takkan buat lagi apa yang sudah saya buat selama ini”, pinta Anis sambil memandang ke arah tangannya yang dirasakan terketar-ketar. “Tujuh bulan lepas, ni je alasan awak. Sedar ke tak ni, ada tiga bulan lagi awak nak exam SPM, awak tak risau ke?”, tanya Puan Munirah lagi. Anis hanya mengangguk sahaja. “Ibu bapa awak pun dah berkali pihak sekolah panggil, saya tak taw lagi macam mana nak tolong awak, ingat Anis, ilmu penting dalam hidup kita, saya tak nak awak menyesal je”,sedikit tegas kedengaran suara Puan Munirah memberi nasihat kepada anak didiknya itu. “Saya faham, cikgu”, balas Anis sambil mengangguk.

“Kringgg..kringgg”, loceng sekolah tepat berbunyi menunjukkan jam 2.30 petang, menandakan persekolahan pada hari itu berakhir. “Bye Fad”,kata Anis sambil melambai-lambai ke arah Wan Fadhilah. “Rindulah...”, bisik hati Anis sambil berjalan pulang menuju ke rumahnya yang terletak kira-kira 15 meter sahaja daripada sekolah. Anis teringat kepada kenalan smsnya yang dipanggil sebagai Harith. Mereka berkenalan secara tidak sengaja apabila Harith dengan tidak sengaja tersilap menghantar sms kepada Anis. Sejak itu, mereka sering bertanya khabar sehinggalah terbit perasaan sayang Anis kepada Harith,  walaupun hakikatnya tidak pernah berjumpa. “Assalamualaikum mak”, Anis memberi salam kepada emaknya yang sibuk memasak di dapur. “Mak masak apa arini”, tanya Anis sambil mencapai telefon bimbitnya seraya bersiul-siul. “Mak goreng-goreng jer, malas pulak nak masak yang berat-berat”, balas Mak Ton sambil membalik-balikkan ikan yang sedang digoreng itu. “Eh, budak nih,  aku rampas nset tu balik baru padan muka kau tu, balik-balik sekolah, terus capai handset, bukan nak gi mandi, solat-solat dulu”, membebel Mak Ton melihat perangai Anis tu. Cepat-cepat Anis masuk ke dalam bilik dan menguncinya. “Selamatt...”, tersenyum Anis melihat mesej yang dihantar ada balasan. Harith membalasnya.

Setiap hari dan setiap jam Anis hanya bermesej sahaja dengan kenalannya itu hingga mengabaikan pelajarannya. Bahkan tiap-tiap malam, sehingga kadang-kadang jam 5 pagi baru Anis terlelap. “Anis dah ngantuklah Harith, sok sekolah”, taip Anis. “Janganlah tido lagi, kita sembang-sembang lagilah”, Harith membalas. Begitulah perangai Harith. Anis  sebenarnya sudah tidak mahu memikirkan soal pelajaran. Dia sudah tidak minat belajar, kerana baginya, dia menganggap perasaannya terhadap Harith lebih penting dari segalanya. “Harith,sok Anis dah start exam SPM, doakan Anis taw”.

“Alhamdulillah, last paper pun dah dihantar tadi, hope kita semua dapat result gempak-gempak nanti, insya-Allah”, tersenyum Wan Fadhilah setelah bertungkus lumus selama 3 minggu untuk menghadapi peperiksaan SPM. Kawan-kawannya yang lain termasuk Anis hanya mengangguk tanda setuju. “Fad, aku tak leh jawab subjek tadi...”, luah Anis perlahan tanpa disedari oleh Fadhilah yang sedang dalam kegembiraan itu. Tiba-tiba hati Anis sayu. Dia terasa dirinya terasing. Trial SPM pun dia hanya dapat 1A sahaja, itu pun subjek Bahasa Inggeris. Subjek-subjek sains semuanya dia gagal. “Ya Allah, ampunilah dosa hambaMU ini”, bisik hati Anis lagi. Bukan itu sahaja, seminggu sebelum berakhirnya exam SPM, dia mendapat maklumat daripada ibu bapa Harith sendiri yang memberitahu bahawa Harith telah ditahan oleh polis atas tuduhan merogol dan meliwat gadis-gadis di bawah umur yang dikenalinya melalui telefon bimbit. “Alhamdulillah, rupa-rupanya KAU masih menyayangi hambaMU ini lagi Ya ALLAH,begitu jahilnya aku dalam mengenali lelaki ini”, Anis menadah tanda syukur kepada Allah kerana dia tidak menjadi mangsa kepada lelaki yang dikenali dengan nama Harith itu.

“Tarikh keluar keputusan SPM adalah pada 23 Februari 2001”, berdebar-debar Anis mendengar pemberita TV1 itu menyampaikan berita yang sekian lama ditunggunya itu. “Tenangkan hati aku ini Ya Allah”. “Tahniah!!!Akhirnya kau berjaya gak Fad, aku kagum dengan kau”, Airiel meluahkan kegembiraannya kepada kawannya itu yang menjadi pelajar cemerlang sekolah mereka. “Kau pun sama gak Airiel, kagum gak aku, tak sangka aku, kau pandai rupa-rupanya”, seloroh Wan Fadhilah kepada bekas ketua kelasnya itu. Masing-masing tertawa. “Aku tak nampak kelibat Anis pun. Dia taw tak arini kuar result?”, tanya Airiel kehairanan. “A’ah la Airiel, aku pun mencari-cari gak si Anis tu, dah sms pun semalam kata result kuar arini, dia tak balas pulak mesej aku”, luah Wan Fadhilah yang juga hairan dengan perangai sahabatnya itu.

“Anis, Alhamdulillah aku berjaya memasuki matrikulasi idaman aku, kau macam mana, dapat sambung kat mana”, bertalu-talu soalan dari Wan Fadhilah kepada Anis melalui sistem pesanan ringkas itu. Tersenyum Anis mendengar sahabat baiknya itu mencapai apa yang dihajati. “Aku belanja minum petang nih, jumpa kat tempat biasa”, balas Anis ringkas.

“Aku tak dapat tawaran mana-mana Fad”, perlahan dan sayu kedengaran suara Anis. “Aku pun dapat result SPM yang teruk, aku malu nak jumpa kau masa keluar result ari 2, terus aku balik rumah lepas ambik slip result”, jelas Anis satu persatu menjelaskan kehairanan yang sekian lama menguasai kawannya itu. “Tahniah dari aku Fad”. “Anis, jangan putus asa ye, aku tahu kau pandai, tapi, anggaplah kau tak ada rezeki kali ini”, pujuk Wan Fadhilah walaupun hakikatnya dia tidak percaya itu yang sebenarnya berlaku. “Aku nak sambung belajar, aku janji pada diri aku dan aku janji pada kau Fad, yang aku akan belajar rajin-rajin nanti, dan aku janji yang aku nak belajar untuk lebih menghargai ilmu itu, insya-Allah”, bersungguh-sungguh Nurul Anis Sofia memberitahu tekadnya itu kepada sahabat rapatnya itu. Wan Fadhilah mengangguk-angguk sambil menepuk-nepuk bahu Anis tanda memberi sokongan.

MORAL:
Kisah ini menjadi motivasi sekiranya kita bijak menilai mesej yang ingin disampaikan kepada anda semua. Harus kita ingat, ilmu adalah penting dan begitu berharga dalam mencorak hidup kita nanti, bak kata pepatah, "Our Future Depends on What We Do Today". Anis yang asalnya pelajar yang pintar, mengabaikan pelajarannya semata-mata kerana terlena dengan keindahan dunia dan tidak pernah cuba belajar untuk menghargai ilmu. Ada dua mesej penting di dalam cerita ini:

1) Cintailah lebih kepada pemberi rezeki kepadamu, iaitu cintailah Allah s.w.t, maka,hidup akan memperoleh hidayah  nanti.
2) Cintailah ilmu kerana ianya amat berguna kepada kita. Dengan ilmu, orang tidak akan memandang sinis dan memandang rendah kepada kita.
WALLAHUA'LAM.

Cerita asal dari : Siti Nur Nadiah binti Zakaria





Monday, January 18, 2010

ARTIKEL AKHBAR TEMPATAN PILIHAN

SOAL JAWAB BERSAMA USTAZ ZAHARUDDIN ABD RAHMAN
18 Januari 2010


SAYA ditanya soalan: “Ustaz, syubhahkah menyertai Facebook? Saya terbaca artikel yang menyatakan pemiliknya, Mark Zucherberg menyumbangkan dana melalui penggunaan Facebook ini dari seluruh dunia kepada bangsanya, Yahudi. Mohon penjelasan ustaz?”

Soalan ini terlalu kerap dilontar kepada saya dan begitu banyak juga ditulis oleh pelbagai individu di forum juga blog. Dalam menentukan keputusan dan hukum menyertai Facebook, menurut pendapat saya, ada beberapa isu yang perlu diperhati:

1. Bolehkah menggunakan produk ciptaan Yahudi?

Kesimpulannya, dibenarkan untuk umat Islam membeli, menjual, mengguna pakai produk ciptaan bukan Islam termasuk Yahudi selagi mana ia dalam ruang lingkup yang halal. Nabi Muhammad SAW juga diriwayatkan dalam hadis sahih berurusan dan membuat transaksi jual beli juga cagaran dengan seorang Yahudi iaitu: “Sesungguhnya Nabi SAW membeli makanan daripada seorang Yahudi dengan pembayaran secara bertangguh, dan mencagarkan baju besi baginda.” ( Riwayat al-Bukhari, no 2326, 2/841).

2. Apa maksud penyoal dengan ayat 'menyumbang kepada bangsa Yahudi'? Jual beli Muslim dengan seorang Yahudi hingga memberikan keuntungan kewangan kepada dirinya tidak bermasalah sama sekali di sisi Islam, malah Rasulullah SAW dan sahabat banyak yang berjual beli dengan Yahudi di Madinah. Cuma persoalannya adakah ia bermaksud menyumbang kepada keganasan Yahudi Zionis? Sejauh mana kebenaran dakwaan itu? Adakah sebarang bukti jelas atau hanya bersandarkan kepada latar belakang peribadi si pengasas?

3. Adakah penyaluran dana kepada individu Yahudi atau khas ditujukan kepada proses penjajahan tanah Palestin?

Begini, jika ternyata daripada sumber yang sahih, jelas lagi pasti, sesuatu transaksi jual beli kita memberikan keuntungan kepada organisasi Yahudi yang hasil pendapatannya digunakan untuk proses penjajahan haram, keganasan dan serangan ke atas umat Islam, barulah hukum HARUS berubah menjadi HARAM menurut sepakat ulama. Dalam konteks Facebook, ia masih kekal tidak jelas kerana hampir semua penulisan yang membantah Facebook tidak menyertakan bukti jelas berkaitan hal itu. Semuanya membuat andaian itu dan ini sedangkan andaian semata-mata tidak boleh mengubah hukum asal keharusan kepada haram. Ia sekadar mengajak kita untuk berhati-hati dan peka. Malah majoriti pengguna Facebook tidak melakukan sebarang transaksi kewangan dengan syarikat itu kecuali yang menyertai skim ditawarkan (ini memerlukan perbincangan berasingan).

Jika ada pula yang mengarahkan saya membuat kajian dan mencari bukti itu sebelum memberi pandangan berkenaan status hukum, boleh saya katakan, kajian sudah dibuat dan kami gagal menemui bukti untuk menyokong andaian pihak yang membuat andaian. Jika dikatakan: “Bukti bertulis tentulah dirahsiakan oleh pengurusan Facebook dan mereka memberikan sumbangan secara senyap,” maka jawapannya, Islam tidak memberatkan kita untuk membuat andaian dalam hal seumpama itu. Jika andaian sedemikian masih ingin digunakan, kelak ia mengakibatkan kesukaran berat (mashaqqah) buat seluruh umat Islam pada banyak perkara juga aktiviti lain.

Ini kerana, larangan dan andaian juga akan terpakai buat semua penjual bukan Islam iaitu yang beragama Hindu, Kristian, Buddha dan sebagainya. Penjual terbabit juga boleh diandaikan menyumbang kepada gerakan melawan Islam secara senyap, akhirnya, kita terperangkap dengan kekerasan fatwa kita sendiri hingga bermusuh dengan semua tanpa bukti jelas. Oleh itu, selagi tidak disertakan dan tidak mampu dihadirkan bukti bertulis, selagi itulah hukumnya adalah HARUS untuk berjual beli dengan penjual atau syarikat milik Yahudi. Jika berjual beli pun dibenarkan, apatah lagi sekadar membuka akaun Facebook. Cuma mungkin keharusan berurusan dengan barangan Yahudi, boleh menjadi makruh atau syubhah di ketika wujudnya peperangan dan serangan ke atas umat Islam. Ini memerlukan penelitian satu persatu.

4. Hak peribadi pengguna Facebook dijajah?

Ini mungkin ada benarnya, selepas saya menghabiskan bacaan polisi hak peribadi yang terkandung di dalam web Facebook, ia memberi gambaran bahawa gambar, maklumat dan segala yang terkandung di dalam Facebook kita boleh wujud juga di akaun Facebook orang lain yang dikongsi dan saya yakin pihak Facebook juga mempunyai simpanan data terbabit. Walaupun begitu, ia sekali lagi tidak cukup kuat untuk sampai menjadikan penggunaan Facebook sebagai haram. Apa yang perlu adalah kawalan dan had

KESIMPULAN

Saya tidak berhasrat untuk menyenaraikan satu persatu baik dan buruk penggunaan Facebook, cuma apa yang ingin saya nyatakan sebagai kesimpulan adalah seperti berikut:

1. Hukum membuka akaun dan menggunakan Facebook adalah HARUS selagi tidak terbukti ia menggunakan pengaruh dan keuntungannya untuk menyerang Islam atas nama Facebook sama ada melalui dana kepada Yahudi, Amerika Syarikat dan lainnya.

2. Bagi mereka yang masih tidak selesa dengan latar belakang pengasas dan syarikat Facebook, mereka dinasihatkan TIDAK MEMBUKA DAN MENYERTAI FACEBOOK. Mereka boleh terus memberi nasihat kepada pengguna Facebook supaya sentiasa berhati-hati namun tidak boleh dengan sewenangnya menuduh pengguna facebook melakukan perkara haram.

3. Bagi mereka yang ingin mengambil sikap lebih berhati-hati mereka disarankan:

a. Memanipulasi akaun Facebook untuk manfaat Islam melebihi kepentingan peribadi. Ruang yang ada wajar digunakan untuk mempromosi kefahaman Islam melalui tulisan, video, audio dan sebagainya.

b. Hadkan dan kurangkan perbincangan soal remeh temeh peribadi yang membuang masa diri dan orang lain.

c. Tidak sehingga berkongsi terlalu banyak gambar peribadi (khususnya bagi wanita) sejak zaman kanak-kanak tanpa had kerana ia bakal membawa mudarat berbanding manfaat, kerana ia akan kekal di Facebook orang yang dikongsi dan juga syarikat facebook itu sendiri.

d. Tidak memasukkan perincian peribadi yang sensitif khususnya seperti akaun bank, taraf kesihatan dan sebagainya. Cukuplah sekadar menyertakan nama, tarikh lahir dan pendidikan.

e. Tidak terbabit dengan permainan dan aplikasi yang dijangka bercanggah dengan Islam seperti kuiz ramalan nasib. Sama ada atas dasar 'main-main' atau sebagainya.

f. Tidak mempercayai tilik moden seperti rahsia tarikh kelahiran dan sepertinya yang terkandung dalam aplikasi percuma Facebook. Sama ada atas dasar 'main-main' atau sebagainya.

g. Menyedari bahawa maklumat kita di Facebook boleh menjadi pangkalan data pihak asing untuk memantau kehidupan dan maklumat peribadi kita jika tidak dikawal. Pangkalan data sebegini sebenarnya amat bernilai dan sukar ada satu organisasi di dunia ini yang mampu menyimpan maklumat manusia sebagaimana Facebook. Hatta, parti politik masing-masing pun tidak mempunyai maklumat ahlinya yang sebegitu terkini sebagaimana Facebook. Justeru, maklumat sebegini amat banyak gunanya untuk sebarang tujuan kejahatan dan ketamakan. Jika itu semua dapat dijaga dan disedari, saya kira mengguna Facebook adalah kekal dalam hukum HARUS atau DIBENARKAN, malah jika ia lebih banyak digunakan untuk kemaslahatan Islam, ia DIGALAKKAN. Jika terdapat unsur syubhah sekalipun, ia diatasi oleh manfaat yang disebarkan melalui Facebook itu.

Dipetik dari akhbar Berita Metro ruangan Bimbingan oleh Zaharuddin Abd Rahman






Sunday, January 17, 2010

BELAJARLAH MENGUNGKAPKAN PERKATAAN SYUKUR...

"Harta yang didatangkan oleh angin akan terbawa pergi oleh taufan"
sumber : http://promote5.blogspirit.com/

Syukur Alhamdulillah ke hadrat Allah S.W.T kerana berkesempatan hujung minggu ni untuk aktif blog, walaupun sibuk dengan kuliah, tugasan kuliah, aktiviti2 lain, tetapi, sesekali tidak pernah merungut kerana itulah cabaran sebenar, kehidupan realiti seorang pelajar universiti..syukur Alhamdulillah.=)

  Kisah yang akan saya kongsi ini adalah hasil nukilan dari saya semata-mata untuk sama-sama kita bermunasabah tentang diri masing-masing bahawa setiap apa yang akan kita lakukan, setiap cabaran yang kita lalui, perlulah kita mengungkapkan syukur, supaya kita tidak alpa tentang asal usul kejadian kita nanti. Sama-samalah kita ambil pengajaran nanti, AMIN.

KISAH PENGAJARAN 1
BELAJARLAH MENGUNGKAPKAN PERKATAAN SYUKUR


"Erm..besday aku nanti umi nak beli apa erk",tanya Qaseh kepada satu-satu adik kesayangannya             Nur Qairani. "Ani rasakan umi mesti beli yang gempak-gempak punyalah, kitakan anak kesayangan umi", riang kedengaran suara Qairani di dalam sebuah rumah teres yang kedudukannya berdekatan jalan itu. Tidak berapa lama kemudian, kedengaran hilai tawa masing-masing memecah kesunyian pagi itu. "Nape korang nih,ketawa mengalahkan petir je, dah solat subuh belum nih? dah kul 7 nih!!"...sergah Mak Usu sambil berlalu pergi. "Eieee..benci betul aku kat dia nih, perasan bagus sangat!!", bebel Qaseh dalam hati kepada emak saudaranya itu. Memang Qaseh tidak berapa suka kepada satu-satunya emak saudaranya itu, kerana Qaseh sentiasa mencemburui emak saudaranya yang lebih cantik dan pandai daripadanya, walaupun hakikatnya Mak Usu sebenarnya seoarang yang  baik dan hanya bersifat tegas pada hal-hal tertentu sahaja dengan niat mendidik anak-anak saudaranya yang malang, kerana telah kematian ayah dan ibunya pula seorang pesakit buah pinggang kronik.

"Umii,kak long panaslah,pasanglah kipas tuu...", rungut Qaseh kepada uminya pada suatu malam. "Umi tak lehlah pasang kipas Qaseh, umi tak berapa sihat nih, badan umi rasa panas je nih, dahlah sok umi kena pegi hospital,takut kena tahan wad je", jelas Ainun kepada anaknya Qaseh. "Qaseh tak kiraa..nak gak!!", sambil menuju ke arah kipas. "Hurmm, iyerlah Qaseh...", Ainun mengiyakan sahaja. Dari tadi lagi Qairani hanya mendiamkan diri dan memerhatikan sahaja tingkah laku kakaknya yang bakal menyambut hari lahirnya yang ke-15 tahun itu sambil menggeleng-gelengkan kepalanya.

 "Pas jumpa doktor nanti, aku ada perjumpaan dengan pesakit-pesakit buah pinggang, kau mai ambik dalam kul 5 je lah yer,nanti ada apa-apa, aku call yer," pesan Ainun kepada adiknya. " Okey, no hallah kak Ainun, small matter jer,hehehe..ada majlis makan-makan, jangan lupa taw ajak Ros,suka sangat makan nih!!",balas Ros sambil mengenyit mata kepada kakak kesayangannya itu sambil berlalu pergi.

"Alamakk, dah kul 5, ya Allah, lupa lak nak ambik kakak aku, aku chow dlu erk", kata Ros kepada kawan karibnya, Syamimi Salihin. "Okey,okey..no hal", tersenyum Syamimi Salihin melihat tingkah laku Ros itu.

"Sori yer kak, lewat sikit, ada hal tadi dengan si Mimi tu,hehe. Camner seminar tadi, okey tak?", tanya Ros. "Okey jer, aku siap dapat mug lagi taw, pihak hospital bagi sempena penghargaan kepada pesakit-pesakitnya, cantik je mug nih, aku hajat nak bagi besday Qaseh laa, okey tak? Lagipun kau tahukan, aku mana ada duit, sejak sakit ni, takda sapa-sapa dah nak offer aku keje, mujur aku menumpang belas dari kau Ros," sebak kedengaran suara Ainun. Terdiam Ros mendengar kata-kata kakaknya. "Kak, jangan cakap cam tu, sekarang Ros ada kak je, ada Qaseh, ada Qairani, syukur sangat dah. Ros tak kisah pun kak, Ros suka sangat kak duduk dengan Ros, kak jangan sedih-sedih yer. Sokkan besday Qaseh, cantik jer mug tu, Qaseh mesti suka punyalahh", bersungguh-sungguh Ros memberi penjelasan kepada kakak kesayangannya itu. "Terima kasih Ros", ucap Ainun tanda setuju. Mereka berbalas senyuman.

"Hepi besday Qaseh!!", jerit Ainun kepada anak sulungnya yang baru sahaja berusia 15 tahun itu sambil memberi hadiah yang berbalut serta sebuah ciuman. "Waa...ingat gak umi kat besday Qaseh yer, thanks umii, ni Qaseh sayanggg sangat kat umi", balas Qaseh sambil mencium tangan uminya itu. Kedengaran Qairani turut berkongsi kegembiraan kakaknya itu. "Bukaklah hadiah tu Qaseh, umi bagi sekadar termampu jer, harap Qaseh tak kisah yer". "Ok umi, Qaseh bukak nih,"...tersengih-sengih Qaseh sambil membuka balutan hadiahnya itu.

"Qaseh tak nak umii, Qaseh tak sukaaa", jerit Qaseh kepada uminya sambil melempar mug yang diberikan oleh uminya,"Pranggg!!!", mug sudah terkecai hancur. Terkejut Ainun melihat kejadian yang tidak pernah terlintas di dalam fikirannya. Kebetulan Mak Usunya tiada di rumah ketika itu. "Qasehhhhhh!!!sampai hati Qaseh buat umi macam nih!!, Qaseh lupa ke umi ni sakit, keje takda, hidup menumpang!!jerit Ainun kepada anaknya sambil terderai air matanya. Dirasakan dunia gelap melihat Qaseh berperangai sebegitu. Ainun pengsan!!

"Keadaan pesakit terlalu lemah, bolehlah panggil saudara-saudara terdekat jumpa buat kali terakhir, maafkan saya", terkedu Ros, Qaseh dan Qairani mendengar apa yang telah diucapkan oleh doktor tersebut. "Umiiiiiiiiiiiiiiii!!!Qaseh sayang umi, maafkan Qaseh", ucap Qaseh perlahan.

MORAL :
Sedih sangat baca kisah tu=(. Kalau Qaseh terima je apa yang emaknya bagi, dengan kuasa Allah, emaknya masih lagi bernafas. Qaseh bukan sahaja kehilangan ibunya malahan hadiah terakhir daripada ibunya sudah hancur berkecai. Oleh itu, sama-samalah kita mengingati perkataan "syukur", kerana tanda orang bersyukur tanda orang mengerti akan perkataan "cukup"...WALLAHUA"LAM...

Nukilan dari : Siti Nur Nadiah binti Zakaria

ARTIKEL AKHBAR TEMPATAN PILIHAN

TIPS DARIPADA PAKAR NOR ZAILINA NORDIN


PIZA adalah antara sajian yang sentiasa mendapat tempat di hati kanak-kanak dan kebanyakan daripada kita. Ia berasal dari Itali dan sungguh popular sebagai makanan segera. Malah, ia boleh didingin beku dengan mudah untuk disimpan selama beberapa minggu di dalam peti pembeku.


Ada tiga langkah utama dalam menyediakan piza. Pertama, bahagian dasar. Memandangkan doh menggunakan yis, ketelitian perlu bila mengadunnya. Yis adalah bahan yang amat sensitif dengan suhu. Pastikan yis yang digunakan masih baru dan aktif.

Yis yang tidak aktif atau mati tidak mampu mengembangkan adunan. Hasilnya, piza akan menjadi keras dan tidak gebu. Yis menjadi tidak aktif jika ia terkena garam. Jadi, hendaklah dimasukkan garam ke dalam tepung terlebih dulu. Dengan cara ini, ia tidak akan tersentuh secara langsung dengan yis.

Jangan gunakan air panas kerana fungsi yis akan terbantut. Hanya gunakan air suam. Namun begitu, jika anda menguli dengan mesin, lebih sesuai menggunakan air sejuk. Ini kerana kepanasan doh meningkat dengan sendirinya bila diuli dengan mesin dalam jangka masa yang agak lama.

Teknik ulian mesti betul bila membuat doh piza. Lakukan di atas papan pencanai yang ditaburkan dengan tepung. Tolak doh dengan tapak tangan secara terus-menerus. Tarik dan tolak doh sehingga ia menjadi lembut, licin dan halus permukaannya. Jangan lupa gunakan tepung roti atau tepung berprotein tinggi kerana kandungan gluten memudahkan doh kembang.

Pelembut roti akan membuat doh piza lebih lembut.

manakala bread improver mempercepatkan proses mengembangkannya. Doh mesti diletak di tempat hangat supaya mudah kembang. Tempat paling baik adalah di dalam kereta yang diletakkan di bawah matahari terik.

Cara lain ialah menyediakan bekas besar atau periuk pengukus berisi air mendidih. Letak mangkuk berisi doh dengan penutup tuala. Kemudian tutup pengukus itu dan biarkan. Untuk menjimatkan masa, boleh gunakan sos piza di dalam botol. Anda juga boleh menyediakannya sendiri dan menyimpannya untuk digunakan pada waktu lain. Sos ini jugalah asas kepada sos tomato untuk spageti bolognese dan lasagne. Jika tidak cukup masa, campurkan sos tomato dan sos cili. Kemudian sapukan di atas doh piza.

Bahan atas untuk piza boleh diubahsuai mengikut selera masing-masing. Jika menggunakan daging atau ayam cincang, anda hendaklah memasaknya terlebih dulu. Tambahkan cili Benggala atau lain-lain sayuran yang anda gemari. Untuk menjimatkan masa, boleh gunakan sardin atau tuna di dalam tin.

Hirisan sosej atau salami lembu adalah pilihan yang sesuai. Salami adalah daging atau ayam dalam bentuk sosej yang sudah dicampur rempah dan disalai atau diproses hingga masak. Bagi penggemar sayur-sayuran pula, boleh mencelurnya sebelum digunakan.

Selain keju mozarela, anda boleh gunakan parutan keju cheddar. Sebaik-baiknya anda parut terus ke atas piza untuk mengelakkan ia berketul atau bergumpal.

Jika sukar mendapatkan oregano kering dalam botol, boleh gantikan dengan Italian seasoning. Herba seperti ini adalah penting untuk memberikan rasa asli atau autentik piza. Sekiranya anda boleh memperoleh daun basil segar, taburkan di atas piza sebaik saja ia dikeluarkan dari ketuhar.

Untuk menyimpan piza secara dingin beku, bakar sehingga separuh masak. Kemudian biar sejuk. Bungkus dengan plastik nipis sebelum diletak di dalam bekas bertutup. Anda juga boleh membungkus dengan kertas timah. Kemudian barulah disimpan dalam peti pembeku. Biar piza kembali ke suhu bilik semula sebelum dibakar seperti biasa.

Bagi yang tidak mempunyai masa atau kesabaran untuk menguli doh piza sendiri, boleh gunakan roti pitta. Selain menjimatkan masa, anda juga boleh mempelbagaikan bahan atasnya mengikut bajet dan kreativiti sendiri.

Dipetik daripada Akhbar Kosmo oleh pakar Nor Zailina Nordin...

Resepi pilihan 17 Januari 2010 : Pizza

JOM BELAJAR PIZZA, SENANG JER...

Bahan-bahan Doh
5 cawan tepung gandum
3 sudu besar susu tepung
1 1/2 cawan air ( larutkan )
1 1/2 sudu yis ( rendam dalam air )
1 sudu kecil garam
Sedikit mentega

Bahan-bahan sos pizza
 **banyak sangat cara dia,tp, paling best cara ini...
Minyak untuk menumis
3 ulas bawang putih ( untuk sebaik rasa, perlu ditumbuk, tapi kalau nak cepat, boleh hiris je)
2 labu bawang besar ( didadu )
Ayam/daging yang telah dicincang
1-2 sudu serbuk kari daging/ayam
Air sedikit
Garam secukup rasa

Bahas atas ( bergantung atas citarasa anda)
**cadangan...
Sedikit sos cili + tomato
Sedikit mayonis ( Mayonis penting kerana membuatkan rasa pizza lebih sedap )
Keju mozarela + keju cheddar ( diparut ) = campuran keju membuatkan pizza lebih terasa lazat
Sosej
Cili benggala

Cara-caranya adalah...
* Campurkan tepung + susu tepung + garam
* Gaul campuran tadi dengan air yang telah dilarutkan yis sedikit demi sedikit sehingga lembut
* Doh yang telah menjadi perlu digaul-gaul dengan mentega, ditumbuk-tumbuk supaya doh lebih lembut
* Setelah siap, bolehlah doh tadi dicanai mengikut saiz yang anda kehendaki
---melalui resepi ini, boleh buat saiz mini pizza atau saiz pizza yang standard

Untuk sos :
* Tumiskan bawang-bawang tadi
* Apabila wangi, masukkan ayam/daging yang telah dicincang beserta sedikit air
* Setelah itu, masukkan serbuk kari ayam/daging ( saya guna adabi ) + sedikit garam
* Setelah masak, tunggu seketika, dan bolehlah letakkan dia atas doh pizza yang telah dicanai

Setelah itu, masukkan BAHAN ATAS  mengikut citarasa anda, tetapi, perlu diingat keju hanya ditabur setelah separuh masak pizza itu...

Bakar dalam suhu 170/200 darjah celcius : 30-40minit

::melalui resepi ini, saya telah mencuba membuat mini pizza dan pizza yang standard cam kat pizza hut tu, Alhamdulillah rasanya memang lazat, dohnya pula lembut..tetapi masa tu, lupa nak  ambik gambar untuk buat kenangan,hehehe...::

Salam dari saya : Siti Nur Nadiah binti Zakaria

Mengalih fikiran...

Jika kita masih ingat suatu ketika dahulu, bahasa Melayu adalah bahasa yang amat tersohor, sebagai lingua franca sedikit masa dahulu. Tokoh bahasa, Za'ba, yang merupakan peneroka, pelapor kepada kajian-kajian tatabahasa bahasa Melayu, jika masih hidup sudah tentu lantang bersuara melihat masa depan bahasa Melayu kini, yang dipinggirkan oleh penuturnya sendiri.

  "Karangannya yang diberi nama Pelita Bahasa Melayu itu sungguh benar pelita yang menerang suasana kelam keliru dan menunjuk jalan ke arah kesedaran orang Melayu akan nilai bahasanya yang merupakan jiwa bangsa itu". ( Prof.Dr.Syed Naquib Al-Attas : Pelita Bahasa Disembar 2008 ).

Jika dilihat dari prospek sejarah, adalah amat perlu kita mengimbas bahawa perjuangan tokoh-tokoh dalam memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan sebelum negara merdeka seiring dalam menuntut kemerdekaan pada masa itu akan memberikan keinsifan berganda pada kita. Oleh itu, marilah kita merenung kembali kegemilangan masa depan bahasa yang semakin dipinggirkan itu. Marilah kita bermunasabah dan berusaha segenap peluang yang ada hanya untuk memartabatkan kembali, meletakkan kembali bahasa Melayu pada keadaan asalnya.

Yang pasti, sudah tentu banyak rintangan akan kita tempuh untuk ke arah itu, walaupun tak dapat kita nafikan bahasa Inggeris amat penting buat masa sekarang. Marilah kita mengimbangkan penggunaan bahasa Melayu supaya tidaklah kita, sebagai bangsa Melayu dianggap lupa pada bahasa sendiri dan dianggap mengagungkan bahasa Inggeris...
Sumber rujukan: Pelita Bahasa Disember 2008.

Salam dari saya, Siti Nur Nadiah binti Zakaria=)

Saturday, January 16, 2010

salam 1Malaysia

Assalamualaikum dan salam muhibbah semua!!=)
Sebagai seorang penulis blog yang baru, saya amat mengalu-alukan penulis blog yang 'senior' dalam memberi tunjuk ajar kepada saya, di samping berkongsi idea mengenai penulisan blog ini.
Terima Kasih!

Salam dari saya : Siti Nur Nadiah binti Zakaria=)